Otsikko
Etsin lasten kirjaa 80- ja 90- lukujen taitteesta. Se oli humoristisella tavalla piirretty tarina kanasta joka lähti jonnekin reissuun? Muuta muistikuvaa…

Kysytty

Etsin lasten kirjaa 80- ja 90- lukujen taitteesta. Se oli humoristisella tavalla piirretty tarina kanasta joka lähti jonnekin reissuun? Muuta muistikuvaa minulla ei valitettavasti kirjasta ole. Kana oli ruskea ja sillä oli punainen pää.

Toinen kirja on samoille ajoille sijoittuva vihreäkantinen kirja lapsille, jossa oli piirrettyjä eläinkuvia ja tietoa maailman eläimistä. Kirja oli isokokoinen muttei paksu. Kannessa lukikirjan nimi usealla rivillä ja väleissä oli aina eläimiä, mm. Kissaeläinten pentuja ja ehkä kirahvi piirrettynä.

Vastaus

Vastattu

Varmaa vastausta kumpaankaan kirjaan en valitettavasti löytänyt. Kuvaukseen sopiva kanatarina voisi olla Kana kot - kun taivas putosi, mutta ainakin Disneyn kirjan kuvitus ei vastaa muistikuviasi. Kana kot -tarinassa kana luulee, että taivas putoaa päähän ja lähtee kertomaan siitä kaikille. Toinen kanatarina, jossa kuljetaan on kansanruno Kukon ja kanan saunamatka, jossa kukko ja kana lähtevät hakemaan vettä saunaan. Runosta on useita muunnelmia, joissa joka tapauksessa lähdetään jotain etsimään.

Kuvituksen puolesta kanatarinaan voisi sopia Tammen kultaiset kirjat -sarjassa ilmestynyt Kana Karoliina, mutta siinä taas tarina on kansansatu, jossa kana löytää vehnänjyvän, kylvää sen, korjaa sadon ja leipoo leivän. Tarina ei siis sovi kuvaukseen. Sama tarina esiintyy myös muun muassa nimellä Pieni punainen kana.

Vihreäkantista eläinkirjaa en löytänyt, koska tuon aikakauden kirjojen kansikuvia ei ole tallennettu tietokantoihin, eikä verkosta hakeminenkaan tuottanut tulosta. Ehkä joku palstan lukijoista tunnistaa kirjan?