Etsin lasten- ja nuortenkirjoja, joissa suomalainen lapsi muuttaa ulkomaille. Voisitko auttaa?

Kysytty

Hei,
etsin lasten- ja nuortenkirjoja, joissa suomalainen lapsi muuttaa ulkomaille. Voisitko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Lasten kuvakirjoissa ulkomaille muuttaminen on aiheena esimerkiksi kirjoissa Elina vieraalla maalla, Jason muuttaa maasta sekä Anni ja Lasse. Jukka Laajarinteen kuvakirja Elina vieraalla maalla kertoo Elinasta, joka on perheineen muuttamassa kahdeksi vuodeksi ulkomaille. Camilla Mickwitzin kirjassa Jason muuttaa maasta Jason ja äiti muuttavat ulkomaille äidin jäätyä Suomessa työttömäksi. Jason aloittaa uudessa kotimaassaan päiväkodin ja huomaa, että kaikki puhuvatkin jotain vierasta kieltä. Kuinka uusi kieli opitaankaan? Libby Gleesonin kirjassa Anni ja Lasse Anni muuttaa pois Lassen luota, toiselle puolelle maailmaa.

Suomi taas on uusi kotimaa Iranista muuttavalle pojalle Sanna Pelliccionin kirjassa Onni-poika saa uuden ystävän. Katja Kallion tarinassa Bibi muuttaa Suomeen, kun Bibin isä palkataan eläintenhoitajaksi suomalaiseen eläintarhaan.

Maassa muuttaminenkin vaatii rohkeutta. Tuula Peren kirjassa Sanni ja laatikkopäivät Sanni kokee juuri ennen koulun alkua elämänsä yllätyksen: edessä on muutto. Muuttamista puuhataan myös kirjassa Lissu muuttaa (Sibylle Rieckhoff). Tarina kannustaa kohtaamaan uusia asioita rohkein mielin. Kirjassa Timo ja Piko muuttavat (Anke Wagner) Piko ei halua muuttaa. Pehmoystävän tuella Pikon kanssa tunnistetaan muuttoon liittyviä, joskus pelottaviakin ajatuksia ja tunteita. Päivi Franzonin Muuttolintulapsessa Anna on muuttanut uuteen kaupunkiin ja hän on yksinäinen. Ihastellessaan muuttolintujen lentoa etelään päättää Anna lentää etsimään ystäviä muualta.

Hieman isompia lapsia ajatellen muuttamista käsitellään kirjoissa Myrskyvaroitus, Lontoosta Laipanjärvelle, Sirpale sielua ja Virkkusen viisitoista valetta. Markku Karpion kirjassa Myrskyvaroitus Emil muuttaa Espoosta ulkosaaristoon. Saariston suljetussa yhteisössä 11-vuotiaan pojan erilaisuus korostuu. Johanna Arolan kirjassa Lontoosta Laipanjärvelle tutustutaan Englannista Suomeen muuttaneeseen Vincentiin. Soputuuko 9-vuotias poika talven aikana suomalaiseen maaseutuelämään? Löytyykö kavereita? Nuorille suunnatussa kirjassa Sirpale sielua (Henrika Andersson) Murielin perhe muuttaa Ranskaan Murielin pikkuveljen sairauden vuoksi. Mimmu Tihisen kirjassa Virkkusen viisitoista valetta Marjut Virkkunen ei muuta ulkomaille asti, mutta joskus se totisesti voi siltä tuntua, kun aloittaa yläkoulun uudella paikkakunnalla – viikon myöhässä.