Kun lähetän Suomesta Japaniin postia, niin saako Japanin posti jotain korvauksia Suomen postilta?

Kysytty

Kun lähetän Suomesta Japaniin postia, niin saako Japanin posti jotain korvauksia Suomen postilta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On olemassa Maailman postiliitto (UPU), jossa yksittäisten maiden postit ovat mukana. Teoksessaan Suomen postin historia 2, Jukka-Pekka Pietiäinen toteaa mm:
"UPU:n alkuperäisenä ja toteutuneena tavoitteena oli postimaksujen jakamattomuus: lähettäjämaa sai kaiken... Toisen maailmansodan jälkeen kansainvälisten postivirtojen epätasapaino sai kolmannen maailman vaatimaan muutosta, sillä ne olivat enemmän postia vastaanottavia kuin lähettäviä maita...Tokiossa [1969] päätettiin kokeilusta, jonka mukaisesti postia enemmän vastaanottavat maat saavat "tuontiylijäämästään" nimellisen kultafrangin korvauksen kilolta... Hampurissa 1984 korvaus määrättiin 8 kultafrangiksi kilolta. Suomelle on uudesta tilitysjärjestelmästä ollut enemmän hyötyä kuin haittaa, sillä Suomi on ollut enemmän postia vastaanottava kuin lähettävä maa... Suomen saama korvaus on ollut n. 10 Mmk. Suomi on ajanut kustannusvastaavuutta kansainvälisiin postimaksuihin. " (Pietiäinen, 1988 s. 191).
Nykyisistä korvuksista ei meillä ole tietoa.
Ohessa voit tarkistaa yksityisasiakkaalle tulevat maksut ja lähettämisohjeet Japaniin lähetettäessä: http://www.posti.fi/yksityisille/lahettaminen/lahetatavaraaulkomaille/l…