Otsikko
Etsin kouluja ja segregaatiota/eriytymistä käsitteleviä kaunokirjallisia teoksia (romaani, novelli, runokokoelma) suomeksi. Esimerkiksi Hanna Arvelan Ihmeperhe…

Kysytty

Hei!

Etsin kouluja ja segregaatiota/eriytymistä käsitteleviä kaunokirjallisia teoksia (romaani, novelli, runokokoelma) suomeksi. Esimerkiksi Hanna Arvelan Ihmeperhe käsittelee juuri tätä aihetta. Löytyykö muita tämänkaltaisia kirjoja? Pelkästään segregaatiota käsittelevät kaunokirjalliset teokset suomeksi kiinnostavat myös (ilman kouluyhteyttä).

Vastaus

Vastattu

Eriytymistä kuvaavaa kaunokirjallisuutta löytänee helpommin, jos aihetta lähestyy esimerkiksi eriarvoisuuden ja luokkaerojen kautta. Kirjallisuustietokanta Kirjasampo antaa kelvollisia tuloksia esimerkiksi oheisilla hakusanoilla: sosiaalinen kerrostuneisuus, sosiaaliset ongelmat, lähiöt, luokkaerot, yhteiskunnalliset romaanit, yhteiskuntakritiikki, eriarvoisuus, erityisluokat, erityislapset.

Arvelan teoksen lajityyppiä lähinnä taitavat olla mustalla huumorilla kuorrutetut koulumaailman kuvaukset:

  • Aino Kontula: Rexi on homo ja opettajat hullui!
  • Aino Leppänen: Terkuin ope
  • Emilia Tala & Kati Rajasaari: Sadistiope ja hulluhoitsu

Kaunokirjallisempia teoksia, jotka kuvaavat syvemmin erilaisia sosiaalisia todellisuuksia ja aikuisuuteen vuotavaa lapsuuden eriarvoisuutta, olisivat esimerkiksi seuraavat suomalaisten tai ruotsinsuomalaisten kirjailijoiden teokset:

  • Noora Vallinkoski: Perno Mega City
  • Hanna-Riikka Kuisma: Kerrostalo
  • Susanna Alakoski: Sikalat ja Hyvää vangkilaa toivoo Jenna
  • Iida Rauma: Hävitys
  • Suvi Vaarla: Westend
  • Anu Juvonen: Lähiöoksennus
  • Eija Hetekivi Olsson: Tämä ei ole lasten maa
  • Helmi Kekkonen: Tämän naisen elämä

Suomeksi käännettyjä luokkaa, toiseutta, rotua ja eriytymistä käsitteleviä romaaneja:

  • Édouard Louis: Ei enää Eddy ja Kuka tappoi isäni
  • Bernardine Evaristo: Tyttö, nainen, toinen
  • Chimamanda Ngozi Adichie: Kotiinpalaajat
  • Tommy Orange: Ei enää mitään
  • Elena Ferrante: Aikuisten valheellinen elämä ja Loistava ystäväni (ja muu Napoli-sarja)
  • Yaa Gyasi: Maa ja taivas
  • Angie Thomas: Viha jonka kylvät

Runopuolelta Aura Nurmen Leijonapatsailla ja Villieläimiä ovat mainioita kuvauksia osattomuudesta ja eriytyneistä todellisuuksista, myös jotkin Susinukke Kosolan runoteokset voisivat liipata aihetta tarpeeksi läheltä.