Etsin kirjastositaatteja. Haluaisin niitä suht paljon alkuperineen kaikkineen. Olispa kiva, jos löytyisi.

Kysytty

Etsin kirjastositaatteja. Haluaisin niitä suht paljon alkuperineen kaikkineen. Olispa kiva, jos löytyisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin viitteitä + sitaatti tai lyhyt esitys sitaatin sisällöstä.

Osoitteessa http://fi.wikiquote.org/wiki/Etusivu
on suomenkielinen sitaattiwikipedia.

Huotari Anna-Leena ja Maija Lehto (toim.):Johtamishaasteena muutos, s. 94 - kirjaston asema ubiikkiyhteiskunnassa

Leena Krohn: Kirjallisuuden uusjaosta, sivu 29 teoksessa Hypén Tarja-Liisa: Kirjan matka tekijöiltä lukijoille, 2007 - verkkokirjasto ei korvaa fyysistä
kirjastoa

Raili Kaupin esitelmä "Mitä on kirjasto" (1952) on julkaistu osoitteessa
http://xmacex.wordpress.com/category/sitaatteja/

Hän lausuu esim.: "Kirjastosta ihminen löytää sen, mitä filosofit ja
tiedemiehet ovat hänen omista kysymyksistään ajatelleet, löytää sen elämän, joka säilyy maailmankirjallisuuden kuvaamana. Nämä kaikki asiat hän saa nyt elää itse, omalla tavallaan, omasta näkökulmastaan, ja tällöin syntyy jotakin uutta ja ainutlaatuista: ihmisyksilön persoonallinen suhde maailmankaikkeuteen.

Tätä varten kirjasto on olemassa."

Vicki Myron: Kirjastokissa, 2008, s. 133: ("Hyvän kirjaston ei tarvitse olla iso tai kaunis. Siellä ei tarvitse olla hienoimpia...")

Hannu Salama: Pentti Saarikoski- - legenda jo eläessään, 1995, s. 19.:
"Kirjasto on minun elämäni, ja milloin olen sen hyljännyt, olen hyljännyt itseni, tehnyt itsemurhaa. Haluan lisää kirjoja; haluan lisää elämää ympärilleni." - P. Saarikosken kirjeestä marraskuussa 1973

Kirjastoaiheisia runoja:
Ilpo Tiihonen: Largo s. 58:Biblio (Me synnymme kirjaimiin...)

Salo Heikki: Sateen ääni: laulutekstejä ja tekstejä lauluista, 2005: s.71: Kirjaston ullakolla (jonka loppu tiivistyy näin:
"Sulla on huone kirjaston ullakolla
runopiiri loppuu kun sä strippailet ikkunalla"),
ja s.98: Kirja ("Muistan sen / ensimmäisen / kirjani - lauluna muistan sen Kirjaston / pihavalon /tuikkeessa veljeni seisovan / nään vieläkin...")

Kirjastoaiheista kaunokirjallisuutta löytää esim. kirjoittamalla helmet.fi -palvelun hakusana(t) -kenttään: "kirjastot kaunokirjallisuus" valitsemalla kieleksi suomen.

Historiallista:
teoksessa Pynnisen perintö, 1946: Juho Pynninen, s. 48: Rakkaat maamieheni!
Perustakaat itsellenne kirjallisuutta ja kirjastoja: Harjoittakaat itsiänne ja lapsianne kirjanlukemisen oppiin...

Kansanvalistus 1917, nro 1, s,33: "Lähinnä kirkkoa ja koulua on
kansankirjastolla tehokkain vaikutus hyvän asian palveluksessa Amerikassa. Sitä siveellistä, henkistä ja aineellista hyötyä, joka voidaan saaada huolella valitusta koko kansan vapaasti käytettäväksi tarjotusta kokoelmasta hyviä kirjoja, ei voida arvostella kyllin korkealle. Ei yhdelläkään kunnalla ole varaa olla ilman kirjastoa." Th. Roosevelt, Yhdysvaltain ent. presidentti

Suetonius: Rooman keisarien elämäkertoja
Julius Caesar
Kaupungin kaunistamiseksi sekä valtakunnan suojaamiseksi ja laajentamiseksi hän teki päivästä toiseen yhä enemmän ja yhä suurempia suunnitelmia. Ennen muuta hän ryhtyi rakennuttamaan Marsin temppeliä antaen täyttää ja tasoittaa lammen, jolle oli järjestänyt meritaistelunäytännön, teettämään suurta teatteria
Tarpeian kallion rinteelle, supistamaan siviililain vanhoihin rajoihin ..
avaamaan yleisön käytettäviksi niin suuret kreikan- ja latinankielisiä teoksia sisältävät kirjastot kuin suinkin mahdollista, määräten Marcus Varron hankkimaan ja järjestämään teoksia;...

Myös Kreodista löytää arkistokohdasta lehtien numeroiden kohdalta sitaatteja http://www.kreodi.fi, joka
lehdessä ei ole.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Piti painaa kyllä, mutta sormi lipsahti. Oli hyötyä!