Otsikko
Etsin kirjallisuutta, jossa käsitellään Virosta Ruotsiin suuntautuvaa pakolaisaaltoa vuosina 1944-1946. Osaatteko suositella kirjallisuutta aiheesta?…

Kysytty

Hei,

Etsin kirjallisuutta, jossa käsitellään Virosta Ruotsiin suuntautuvaa pakolaisaaltoa vuosina 1944-1946. Osaatteko suositella kirjallisuutta aiheesta?

Kiinnostaisi myös tietää, onko jossain listaa kaikista noina vuosina Gotlantiin saapuneista pakolaisista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on laaja. Toisen maailmansodan aikana Baltiasta pakeni noin 35 000 ihmistä Ruotsiin, heistä suurin osa Virosta.  Virolaisten joukossa oli ehkä noin 7000 vironruotsalaista. Gotlantiin näistä tulijoista saapui noin 10 000. Gotlantiin ja muualle Ruotsiin perusttiin pakolaisleirejä, joihin pakolaisia aluksi majoitettiin. Suurin osa pakolaisista jatkoi matkaansa ja Gotlantiin jäi noin 100 virolaista. Gotlannin virolaisilla on vielä toimiva yhdistys Gotlands Estniska Förening. Yhdistyksen kautta voisi saada tietoja pakolaisista. Yhdistyksen yhteystiedot: https://relgotland.wordpress.com/om/ .

Arkeologi Mirja Arnshav on julkaissut tuoreen väitöskirjan De små båtarna och den stora flykten (2020). Teksti vapaasti luettavissa verkossa. Tutkimus käsittelee veneitä, joilla Ruotsiin paettiin.  FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)

Muuta kirjallisuutta ruotsiksi. Kirjoja olen etsinut libris.se ja finna.fi -tietokannoista.

Andersson, Magdalena: De f.d. koncentrationslägerfångarna vid Lärbro Krigssjukhus : ett svenskt flyktingmottagande
Högsklolan på Gotland, 2007

Andrae, Carl Johan: Sverige och den stora flykten från Estland 1943-1944. Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur, 2004

Edlund, Karl-Johan: De flydde kriget : baltiska och andra flyktingar runt Åland krigsåren 1939-1945. Stockholm, 2021

Ekholm, Kurt : Balt- och tyskutlämningen 1945-1946 : omständigheter kring interneringen i läger i Sverige och utlämningen till Sovjetunionen av f.d. tyska krigsdeltagare. Uppsala, 1984. Osat  1-2

Hammermann, Margareta: Estlandssvenskarnas flykt över Östersjön : flyktberättelser och namnförteckning över anlända 1940-1945.
Svenska odlingens vänners förlag, 2004

Holmert, Bengt Göran : Gotland under beredskapsåren 1939-1945 1 Flyktingströmmarna från Baltikum i andra världskrigets slutsked
Visby, 1999, Sisältää nimilistan, jossa on 6000 baltipakolaisen nimet.

Johansson, Jesper : Vägershult: en disciplinförläggning för flyktingar i Sverige under
andra världskriget.Växjö, Svenska emigrantinstitute, 2004

En ole löytänyt verkosta listaa kaikista pakolaisista. Tietoja pakolaisista ja heihin liittyviä dokumentteja on kerätty Ruotsin arkistolaitokseen / Riksarkivet. Visbyn toimipisteen yhteystiedot: https://riksarkivet.se/visby