Otsikko
Etsin kirjaa jota luin lapsena lainatttuani sen kirjastosta. En muista kirjasta paljon muuta kuin sen, että siinä oli jonkinlainen prinsessa joka oli…

Kysytty

Hei!
Etsin kirjaa jota luin lapsena lainatttuani sen kirjastosta. En muista kirjasta paljon muuta kuin sen, että siinä oli jonkinlainen prinsessa joka oli kuolemassa. Hän sai ilmeisesti isältään lahjaksi satakieli linnun ja jossain vaiheessa kuolema tulee käymään prinsessan luona. Osaatteko auttaa?

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla H.C. Andersenin klassikkosatu Keisari ja satakieli, josta löytyy mukaelmia useistakin eri lastenkirjoista?

Satu löytyy alkuperäisenä Andersenin versiona esimerkiksi teoksesta:
Andersen, H.C.: Keisarin uudet vaatteet ja muita satuja (Gummerus, 2005, suomentanut Eeva-Liisa Manner)

Ja vähän mukaillen esimerkiksi tästä teoksesta:
Suuri satukirja tytöille / suunnitellut Nancy Leschnikoff ja Helen Wood ; toimittanut Sarah Courtauld ja Rosie Dickins ; suomentanut Tiina Julin (Kids.fi, 2012)

Teosten saatavuustiedot löydät Satakirjastot-tietokannasta: https://satakirjastot.finna.fi