Etsin kirjaa, jossa ruotsalainen mies lähtee ruotsiin alunperin kahdeksi viikoksi, mutta jääkin sinne lopuksi ikää. Afrikassa hän on myöhemmin työnjohtaja…

Kysytty

Hei!
Etsin kirjaa, jossa ruotsalainen mies lähtee ruotsiin alunperin kahdeksi viikoksi, mutta jääkin sinne lopuksi ikää. Afrikassa hän on myöhemmin työnjohtaja maatilalla mustassa kultuurissa. Kirja mustan ja valkoisen maan kohtaamisesta, eroista. Tulisiko mieleen kenen kirjoittama kirja se on?

Terhi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja lienee Henning Mankellin Leopardin silmä. Siinä norrlantilainen Hans Olofson lähtee tutustumaan juuri itsenäistyneeseen Sambiaan, mutta lyhyeksi suunniteltu vierailu venähtää paljon odotettua pitemmäksi. Romaani alkaa tilanteesta, jossa yli kahdensadan afrikkalaisen työnantajaksi päätyneen Olofsonin saapumisesta on kulunut kahdeksantoista vuotta.