Etsin romaaneja jotka liittyisivät nuorisoon ja yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen esim. politiikkaan?

Kysytty

Etsin romaaneja jotka liittyisivät nuorisoon ja yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen esim. politiikkaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Henrik Janssonin Otteita kumouksellisista kokouksista käsittelee nuorten osallistumista taistolaisuuteen 1970-luvulla. Niinikään osittain 70-luvulle sijoittuu Matti Laitisen Liimanen: yhteiskunnallinen romaani. Siinä nuori Liimanen osallistuu kommunistiseen ja sosialistiseen toimintaan.

Muita nuorten yhteiskunnallista ja poliittista aktiivistuutta kuvaavia romaaneja ovat muun muassa:
Ilkka Kylävaara: Luokkatoverit, 2006.
Jani Saxell: Minä, Lotta ja Päivikki, 2003.
Tapani Suominen: Sarvikuonojen aika, 1992.
Tuulikki Alsta: En tiedä kenen joukoissa seison, 1972.

Kaikki yllämainitut teokset löytyvät Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta. Lisää teoksia voi etsiä esimerkiksi Kirjasammosta (http://www.kirjasampo.fi) tai Hämeenlinnan kaupunginkirjaston verkkokirjastosta (http://hameenlinna.verkkokirjasto.fi). Hakusanoina voi käyttää esimerkiksi "poliittinen osallistuminen" tai "yhteiskunnalliset romaanit" ja "nuoret".