Etsin kirjaa, jonka joku Mr. McCool (kirjoitusasu arvaus)on kirjoittanut rautatiestä, jonka japanilaiset rakennuttivat vanki- ja orjatyövoimalla Thaimaahan …

Kysytty

Etsin kirjaa, jonka joku Mr. McCool (kirjoitusasu arvaus)on kirjoittanut rautatiestä, jonka japanilaiset rakennuttivat vanki- ja orjatyövoimalla Thaimaahan (vai Myanmariin, Burmaan) II maailmansodassa. Kwai-joen silta on osa tätä rautatietä. Kwai ei välttämättä esiinny kirjan nimessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsin tietoa Helsingin kaupunginkirjastossa käytössä olevasta WorldCat- tietokannasta. Burma-Thaimaa-rautatien rakentamisesta on ilmestynyt paljon kirjallisuutta, sekä yleisiä teoksia aiheesta että sotavankeina olleitten muistelmia. Viitteissä ei ollut mitään japanilaisten aarteesta. Lisäksi tietokannasta löytyi 3 videota aiheesta. Valitettavasti näitä teoksia ei suomalaisista kirjastoista löydy. Ernest Gordonilta on suomennettu teos Kwai-joen ihme (Päivä, 1984), joka löytyy esim. Helsingin kaupunginkirjastosta. Saatavuuden voit tarkistaa sivulta http://www.libplussa.fi. Pierre Boullen kirja Kwai-joen silta löytyy myös useista kirjastoista. Suomalaisista kirjastoista löytyy lisäksi seuraavat teokset, joita voit pyytää kaukolainaksi:

Davies, Peter N.
The man behind the bridge : Colonel Toosey and the River Kwai / Peter N. Davies London : Athlone, 1991. xv, 233 s. : kuv., kartt.
ISBN: 0-485-11402-X
KORKEAK.KIRJ: O (Oulun yliopiston kirjasto)

Callahan, Raymond
Burma 1942-1945 / Raymond Callahan
London : Davis-Poynter, 1978. 190 s. : kartt.
ISBN: 0-7067-0218-2
KORKEAK.KIRJ: E Y (Eduskunnan kirjasto ja Tampereen yliopiston kirjasto)

Kinvig, Clifford
River Kwai railway : the story of the Burma-Siam railroad /
Clifford Kinvig
London : Brassey, 1992. xviii, 236 s. : kuv., kartt. ; 23 cm
ISBN: 0-08-037344-5
KIRJASTOT: Tam (Tampereen kaupunginkirjasto)

McPhee, Brian
Thailand, Malaysia & Singapore by rail. 1993
ISBN: 0-946983-75-5
KIRJASTOT: Tm (Turun kaupunginkirjasto)