Etsin tietoa Pohjanmaan radan rakentajista. Mistä voisin saada tietoa työhön osallistuneiden henkilöluetteloista, muualta Pohjanmaalle muuttaneista yms.

Kysytty

Etsin tietoa Pohjanmaan radan rakentajista. Mistä voisin saada tietoa työhön osallistuneiden henkilöluetteloista, muualta Pohjanmaalle muuttaneista yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rautatiemuseosta kerrottiin, että heiltä löytyy radanrakennuskertomuksia joissa on yleensä kerrottu työntekijöiden henkilömäärät. Joissakin on jopa ylempien henkilöiden nimilistoja mutta ei kaikissa. Oulun radan ja Tampere-Seinäjoki radan kertomuksissa ei ole henkilöiden nimilistoja. Henkilömäärät löytyvät taulukoiden muodossa työtehtävien mukaan.

Kansallisarkistossa saattaa olla satunnaisia henkilökortistoja, mutta systemaattisesti kerättyä tietoa ei taida olla näiltä ajoilta missään.

Rautatiemuseon verkkosivu ja museon kokoelma- ja tietopalvelun yhteystiedot löytyvät alta:

https://rautatiemuseo.fi/

https://rautatiemuseo.fi/fi/kokoelma-ja-tietopalvelu