Etsin Kajaanin historiallisista henkilöistä ja tapahtumista 1800-1900 luvun alusta kertovaa teosta. Olen lukenut sen, mutta nimi on kadonnut. Siinä kerrotaan…

Kysytty

Etsin Kajaanin historiallisista henkilöistä ja tapahtumista 1800-1900 luvun alusta kertovaa teosta. Olen lukenut sen, mutta nimi on kadonnut. Siinä kerrotaan mm. pappi Johannes Väyrysestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan etsimänne teos olla Eeva-Kaarina Arosen vuonna 2005 ilmestynyt romaani "Maria Renforsin totuus"? Kirja on pääosin vuoteen 1892 sijoittuva historiallinen romaani, jossa esiintyy oikeita, historiallisia henkilöitä. Tapahtumapaikkoina ovat Kajaani ja Vienan Karjala. Kirjaa selaamalla en kuitenkaan valitettavasti löytänyt mainitsemianne henkilöitä. Historiallisista henkilöistä kirjassa esiintyvät mm. tehtailija Henrik Renfors, hänen sisarensa Maria, joka toi perhosidonnan taidon Suomeen, sekä valokuvaaja I. K. Inha.