Otsikko
Eräs yhdeksäsluokkalainen oppilaani kysyi, onko Vienan Karjalasta muita kirjoja kuin Ilmari Kiannon teos, jonka hän on lukenut. Onko teoksia, joissa Vienan…

Kysytty

Eräs yhdeksäsluokkalainen oppilaani kysyi, onko Vienan Karjalasta muita kirjoja kuin Ilmari Kiannon teos, jonka hän on lukenut. Onko teoksia, joissa Vienan Karjala on tapahtumien miljöönä? Mieluiten kirja saisi siis olla kaunokirjallisuutta, ei tietokirja.

Vastaus

Vastattu

Toki Vienan Karjalaan sijoittuvia teoksia löytyy. Etenkin sota-aiheista kaunokirjallista tarjontaa Vienan maisemista on tarjolla, mutta rauhanomaisempiakin aiheita kirjajoukkoon mahtuu.

Laila Hirvisaaren (Hietamies) Laatokka-sarja kuvaa Vienan Karjalaa ja vallankumousajan Venäjää. Vienasta kiinnostuneelle etenkin sarjan toinen osa Maan kämmenellä voisi olla kiinnostavaa luettavaa.
Maan kämmenellä | Kirjasampo

Hirvisaarelta voisi mainita myös teokset Vienan punainen kuu ja Kylä järvien sylissä.
Vienan punainen kuu | Kirjasampo
Kylä järvien sylissä | Kirjasampo

Vienan Karjalaan sijoittuvat myös Eila Paynen Iltataivas kirkastuu, Ville Kurosen Veren ja viljan maa, vienankarjalaisen Lauri Kuntijärven Yhdessä ylenivät ja Eeva-Kaarina Arosen Maria Renforsin totuus.
Iltataivas kirkastuu | Kirjasampo
Veren ja viljan maa | Kirjasampo
Yhdessä ylenivät | Kirjasampo
Maria Renforsin totuus | Kirjasampo