Otsikko
Etsin erityisesti nukke- tai pehmoleluaiheisia kirjoja

Kysytty

Etsin erityisesti nukke- tai pehmoleluaiheisia kirjoja. Ne voivat olla vauvoille suunnattuja pahvikirjoja, isommille lapsille tehtyjä kova- tai pehmeäkantisia kuvallisia tai kuvattomia kirjoja, kaikenikäisten romaaneja, tai sarjakuvia. Leluaiheiset (oikeastaan mistä vaan leluista kertovat) tietokirjatkin olisivat mainioita, mieluiten sellaiset joissa esitellään esim. lelujen historiaa eikä ainoastaan opetettaisi miten tehdään itse leluja. Olisi hienoa jos saisin mahdollisimman pitkän listauksen kirjoja joita voisin etsiä kirjastoista tai ostaa käytettyinä tai uusina. Kielenä kaikissa kirjoissa voi olla suomi tai englanti(jos on samaa kirjaa molempina, mieluummin suomi), vauvojen vähätekstisissä pahvikirjoissa myös ruotsi käy jos ei ole suomen tai englannin käännöstä olemassa. Kirjat voivat olla miten vanhoja tahansa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun haussa on mahdollisimman pitkä lista kirjoja, suosittelen hyödyntämään tässä Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokantaa, josta voi hakea lasten- ja nuortenkirjallisuutta erilaisin ehdoin. Useimpien kirjojen tiedoista löytyy myös lyhyt kuvausteksti, josta voi päätellä, miten merkittävää osaa nuket tai pehmolelut tarinassa esittävät.

Tässä linkit valmiisiin hakuihin.

Nukkeaiheisia lasten- ja nuortenkirjoja: https://bit.ly/3j8cNTr

Pehmoleluaiheisia lasten- ja nuortenkirjoja: https://bit.ly/3uVqwj8

Aikuisten kaunokirjallisuutta:

Burton, Jessie: Nukkakaappi (Otava, 2017)

Davys, Tim: Amberville : paluu alamaailmaan (Tammi, 2009)

Mikkonen, Sari: Ihmisen poikaset (WSOY, 2000)

Stevens, Amanda: Nukketyttö (dekkari) (HarperCollins, 2017)

Vala, Vera: Milanon nukkemestari (dekkari) (Gummerus, 2017)

Weaver, Eva: Jacobin takki (WSOY, 2015)

Lelujen historiasta kertovia tietokirjoja:

Amberg, Anna-Liisa: Suuri suomalainen nukkekirja (Ajatus, 1997)

Andersen, Jens: LEGO : kuinka tanskalaissuku valloitti maailman (Minerva, 2022)

Kuurne, Jouni: Unelmien koti : nukketalojen pienoismaailmat (Museovirasto, 2010)

Larmola, Yrjö: Tinasotilas : käteen mahtuvaa historiaa (Atena, 2008)

Lehto, Marja-Liisa: Huwikaluja lapsille : vanhat suomalaiset lelut (Tammi, 1996)

Leikin pikkujättiläinen (WSOY, 2004)

Temmes, Markku: Tarinoita peltileluista (Books on demand, 2020)