Etsin erästä novellia, jonka olen lukenut novellikokoelman yhteydessä lukion kurssisuoritusta varten. Tarina sijoittuu keskiajalle. Vanhemmat toivovat kovasti…

Kysytty

Etsin erästä novellia, jonka olen lukenut novellikokoelman yhteydessä lukion kurssisuoritusta varten.
Tarina sijoittuu keskiajalle. Vanhemmat toivovat kovasti lasta ja erityisesti poikaa, mutta saavat vain yhden tytön. Isä päättää kasvattaa tytön poikana ja lapsen varttuessa aikuiseksi hän päättää ryhtyä ritariksi. Mutta vain miehet saavat olla ritareita, joten hän ei saa missään nimessä paljastaa oikeaa sukupuoltaan. Jonkin ajan ritarina toimineena häneen rakastuu prinsessa, joka vaatii päähenkilöä kosimaan. Ellei tämä suostu naimisiin, prinsessa väittää päähenkilön raiskanneen hänet ja siitä hyvästä hänet mestautetaan. Tarinan kirjoittaja jättää päähenkilön pelastamisen lukijan vastuulle ja novelli loppuu.
Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla Mark Twainin novelli Keskiaikainen romanssi? Novelli on muun muassa Laatunovelleja - kokoelmassa https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1055450.

Sen voi myös lukea englanniksi Project Gutenbergin sivuilta https://www.gutenberg.org/files/3189/3189-h/3189-h.htm#medieval

1 ääntä

Kommentit

Tämähän se oli! Kiitos paljon.