Etsin Bertolt Brechtin runoa, pikemminkin sen nimeä. On luultavasti Brita Polttilan suomennoksessa. Runossa on säe, jossa sanotaan suurin piirtein: Talo…

Kysytty

Hei. Etsin Bertolt Brechtin runoa, pikemminkin sen nimeä. On luultavasti Brita Polttilan suomennoksessa. Runossa on säe, jossa sanotaan suurin piirtein: Talo rakennettiin niistä kivistä, jotka olivat käytettävissä. Maalaus maalattiin niillä väreillä, jotka olivat käytettävissä. (Ja vielä 3. kerran sama asia). Haluaisin runon nimen voidakseni etsiä sitä saksaksi. Olen kyllä tilannut Brechtin runot, mutta saan ne vasta 3 viikon päästä. Voitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Bertolt Brechtin runo Schlechte Zeiten vuodelta 1949.

Runon voi lukea esimerkiksi teoksesta Bertolt Brecht: Gedichte. Band VII : 1948-1956 (1969, s. 51) . Teos kuuluu Helmet-kirjastojen kokoelmiin ja voit tilata sen omaan lähikirjastoosi lainattavaksi.

Brita Polttila on suomentanut Brechtin runon Schlechte Zeit für Lyrik eli Huonoa aikaa lyriikalle, joka sisältyy Brechtin runojen kokoelmaan Runoja 1914-1956 (ensimmäinen painos vuodelta 1969).