Espoon ympäristöpoluissa mainitaan Villa Milavida, purettu 1980-luvulla. Mitä tiedetään talon ja sen nimen historiasta?

Kysytty

Espoon ympäristöpoluissa mainitaan Villa Milavida, purettu 1980-luvulla. Mitä tiedetään talon ja sen nimen historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espoon Puustellinmäessä sijainnut Villa Milavidasta ei valitettavasti tiedetä rakennuttajaa tai rakennusvuotta. Ennen ensimmäistä maailmansotaa huvilan omisti Hoffmeyer-niminen tupakkatehtailija ja viimeistään 1918 alkaen koristemaalari Åke Haggren.

Nämä tiedot ja kaksi kuvaa huvilasta löytyvät Erkki Härön kirjasta Espoon rakennuskulttuuri ja kulttuurimaisema (Espoon kaupunginmuseo, 1991), sivu 127.

Lisätietoja voisi ehkä vielä löytyä Leppävaara-seuran kautta (www.lepuski.fi) tai Espoon kaupunginmuseosta (www.espoonkaupunginmuseo.fi).

0 ääntä

Kommentit

Villa Milavida (Armas Launiksen tie, Leppävaara) on yksi alueelle 1900-luvun alkuvuosina, rautatieyhteyden tultua, rakennetuista puuhuviloista. Nimeä Milavida 'miellyttävä näky' (it. Belvedere, ra. Bellevue) voi selittää huvilan sijainti korkealla kalliolla.