Kiinteistön arvo on 80000€. Pantti-eli haltijavelkakirjoja on 40000€ edestä, jotka jonkin lainan takeena. Maksetaanko vero koko summasta?

Kysytty

Esim. kiinteistön arvo on 80000€. Se myydään tuohon hintaan... pantti-eli haltijavelkakirjoja on 40000€ edestä jotka jonkin lainan takeena pankissa. Ensin maksetaan tuo pankin laina ja loput saa myyjä. Maksetaanko vero koko summasta vai vaan tuosta 40000€ jonka myyjä saa (eli siis ensin vähennetään -40% ja lopusta maks. 30% vero .... kummasta summasta?

Vastaus

Vastattu

Verohallinnosta vastattiin, että näiden tietojen perusteella vero maksetaan koko kauppahinnasta, johon sisältyy myös pantti- ja haltijavelkakirjat, eli tässä tapauksessa vero maksettaisiin tuosta 80 000 eurosta. Jos kyse on kiinteistöstä, vero on 4 prosenttia.

Lisätietoa: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/n%C3%A4in-hoidat-varainsiirtoveron/

Tapauskohtaisesti kannattaa olla yhteyksissä suoraan verohallintoon. https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/