Eräs edesmennyt henkilö väitti joskus, että kappaleessa "Viimeinen sotaveteraani" kohta "ensi vuonna hän saa korotetun eläkkeen" olisi keljuilua. Keljuilua…

Kysytty

Eräs edesmennyt henkilö väitti joskus, että kappaleessa "Viimeinen sotaveteraani" kohta "ensi vuonna hän saa korotetun eläkkeen" olisi keljuilua. Keljuilua siksi, että kun vaikka vuosi vaihtuisi, laulun sanoitus ei tietenkään muutu, ja korotettu eläke tulisikin sitten taas vasta ensi vuonna. Ei kai tämä pidä paikkaansa?

Vastaus

Vastattu

Keljuilusta ei varmaankaan ole kyse. Ei ainakaan keljuilusta sotaveteraanien kustannuksella.

Luulen, että Jarmo Jylhä (sävel) ja Pertti Raasu (sanat) haluavat kritisoida hieman sarkastisesti veteraanien saamien etuuksia ja huomiota yleensä. Säkeistössä sanotaan:

"Ensi vuonna hän saa korotetun eläkkeen;

TV-ohjelmaan myytiin vammoineen.

Mikä alkoi Karjalasta

se päättyy sitten vasta

kun pääsee juoksuhautaan viimeiseen."

http://www.nic.fi/~praasu/iskelma/laulu68.htm

Tulkitsisin, että korotettu eläke ei riitä tekijöiden mielestä korvaamaan kokemusta sodassa ja sen jälkeen.