En tiedä onko tämä nyt oikea paikka, mutta haluaisin kirjasuositteluja. Tykkään lukea vähän kaikenlaista, lukuunottamatta jotain kioskihömppää. Ehkä eniten…

Kysytty

En tiedä onko tämä nyt oikea paikka, mutta haluaisin kirjasuositteluja. Tykkään lukea vähän kaikenlaista, lukuunottamatta jotain kioskihömppää. Ehkä eniten tykkään sellaisesta "outouksia" käsittelevästä genrestä, enkä nyt tarkoita fantasiaa, josta on viime vuosina ilmestynyt kaikennäköisiä (pääosin huonoja) sarjoja. Maaginen realismi on termi, johon olen jossain törmännyt, ja lukenutkin siitä Piin Elämä -nimisen kirjan. Jotain samantapaista haluaisin nyt lukea, ja nimenomaan HYVIÄ kirjoja, ajatuksia herättäviä ja mukaansatempaavia. Voitteko suositella minulle jotain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiasanalla 'maaginen realismi' löytyy joukko kiinnostavia romaaneja Helmet-kirjastoista: http://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=%22maaginen+realismi%22&search… (tässä haussa ovat mukana vain suomennetut)

Kokeile myös hakua Tampereen Piki-verkkokirjastosta, hausta tulee vielä laajempi: http://kirjasto.tampere.fi/Piki?formid=find2

Kannattaa tutustua myös suomalaisiin ns. reaalifantastikkoihin: Pasi Ilmari Jääskeläinen, Anne Leinonen, Juha-Pekka Koskinen, J. Pekka Mäkelä, Jani Saxell, Sari Peltoniemi. Johanna Sinisalo ja Maarit Verronen voisivat myös kuulua joukkoon.

Tässä vielä muutamia omia suosituksia "oudoista kirjoista":

Patrick Süskind: Parfyymi
Kazuo Ishiguro: Ole luonani aina
Douglas Coupland: Eleanor Rigby
Mihail Bulgakov: Saatana sapuu Moskovaan
Hermann Hesse: Lasihelmipeli
Carlos Ruiz Zafón: Tuulen varjo

Näidenkin kirjailijoiden kirjoista saattaisit pitää:
Italo Calvino, Peter Höeg, Erlend Loe, Paul Auster,
Haruki Murakami, Umberto Eco, Vigdís Grímsdóttir