En ole yrityksistäni huolimatta löytänyt merkitystä ja historiaa nimille Meera ja Venna, löytyisikö apu täältä?

Kysytty

En ole yrityksistäni huolimatta löytänyt merkitystä ja historiaa nimille Meera ja Venna, löytyisikö apu täältä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen selannut toistakymmentä nimikirjaa, mutta valitettavasti niissä ei ollut näistä nimistä edes mainintaa.

Nimi Meera näyttää viittaavan Aasiaan päin, internetistä löytyi mainintoja esim. Meera-nimisistä näyttelijöistä. Vastaan tuli myös Äiti Meera, jonka hänen hindulaiset seuraajansa uskovat olevan pyhän äidin ruumiillistuma.

Internetistä löytyi myös tieto, että Karjalan murteissa venna l. venni merkitsee niinipuuta eli lehmusta. Nimi tunnetaan myös harvinaisena ainakin Ruotsissa ja Italiassa. Suomessa se tuntui olevan yleisempi sukunimenä kuin etunimenä.