En kyllä lainkaan käsitä millä tavoin voin selvittää mitä DVD-elokuvia kirjastoilla on? Elokuvan nimi pitäisi etsiessä aina tietää, mutta minunhan pitäisi nyt…

Kysytty

En kyllä lainkaan käsitä millä tavoin voin selvittää mitä DVD-elokuvia kirjastoilla on? Elokuvan nimi pitäisi etsiessä aina tietää, mutta minunhan pitäisi nyt tietää minkä nimisiä siellä on että sitten tietäisin sen nimen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-tietokannan selailu onnistuu myös niin, että ottaa lähtökohdaksi aineistolajin eli tässä tapauksessa DVD-levyt. Kirjoita tuon linkin päässä olevaan hakuruutuun (Hakusanat) sana DVDLEVY ja tulokseksi saat kaikki kokoelmassa olevat 17426 osumaa. Tämä ei tietenkään ole kätevää, ellei ole ylipäätään uutuuksista kiinnostunut, jolloin riittää kun valitsee tulosjoukosta vaihtoehdon JULKAISUVUOSI, jolloin ensin tulevat vuonna 2018 julkaistut, sitten vuonna 2017 jne. Tällä karkealla haulla tulevat elokuvien lisäksi kaikki sellaiset DVD-tallenteet, jotka eivät ole varsinaisia elokuvia.

Mutta tuota perushakua voi heti kärkeen rajata vuosiluvuilla tai yksittäisillä sanoilla kuten "DVDLEVY elokuvat". Nyt osumien määrä putoaa 10 105 kappaleeseen. Kun hakusanoihin lisää "Suomi", tuloksena on 2656 suomalaista elokuvaa. Vastaavasti voi käyttää minkä tahansa muunkin maan nimeä.

Hakua voi rajata myös erilaisilla genre-termeillä kuten "toimintaelokuvat" (890 osumaa), "draamaelokuvat" (946 osumaa), "tieteiselokuvat" (458 osumaa), "animaatioelokuvat" (1795 osumaa) jne. Perushakua voi rajata millä tahansa ns. asiasanalla, jotka ovat yleensä monikkomuodossa, mutta eivät aina. Voi esimerkiksi hakea "naiselokuvia" eli joissa naiset ovat pääosassa termillä "naiset" (307 osumaa). Aina kun hakusanan DVDLEVY perään lisää toisen termin, tulosjoukko pienenee, koska molempien käsitteiden täytyy löytyä tuloksesta.

HelMet-tietokannassa ja kirjastojen hyllyillä elokuvat on tosiaan järjestetty suomenkielisen nimen mukaan. Tietokannassa voi hakuja kuitenkin tehdä myös alkukielisillä nimillä. Ohjaajien ja näyttelijöiden nimet ovat myös tehokkaita rajaajia. Jos haluaa kaikki Tom Hanks -elokuvat, ne löytyävt haulla "DVDLEVY elokuvat Tom Hanks" (38 osumaa). Ohjaajan haulla esimerkiksi "DVDLEVY elokuvat Maunu Kurkvaara" tulee 9 osumaa. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, kun vaan pystyy itse päättämään, millä tavalla hakua haluaa rajata. Mutta kuten alussa totesin, myös kaikki 17 426 osumaa voi selata läpi, jos haluaa varmasti tietää, minkä nimisiä elokuvia kokoelmassa on. Aikaa kannattaa kuitenkin varata.

Jos haluaa etsiä vain Blu-ray -levyjä, perushakusana on BDLEVY, muuten ihan kuten DVD-levyissäkin.

Ja kun mieleisen elokuvan on löytänyt, sen nimeä klikkaamalla näkee, missä kirjastoissa lainattavia levyjä on, mitkä ovat hyllyssä ja mitkä lainassa. Melkein kaikkiin uudempiin elokuviin on yleensä jono, joskus hyvin pitkä ja hidas jono. Ei ole poikkeuksellista, että uutuuselokuvaa joutuu odottamaan vähintään puoli vuotta, jos ei satu paikalle juuri silloin, kun se tietokantaan ilmestyy.

Jos tämä opastus ei tunnu riittävältä, kysy kirjastosi tiskillä lisää, siellä kyllä autetaan sekä etsimisessä että löytämisessä.

Heikki Poroila