Emili nimen alkuperä ja merkitys? Onko nimille Saaga, Emili ja Aurora nimipäivää?

Kysytty

Emili nimen alkuperä ja merkitys? Onko nimille Saaga, Emili ja Aurora nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimeä Emili ei löytynyt etunimikirjoista. Internetistä Baby names -sivulta http://www.thinkbabynames.com/ löytyi seuraava tieto: Emili on muunnelma nimestä Emily, merkitykseltään kilpaileva, työteliäs, innokas. Nimen mainitaan olevan harvinainen. Nimi Emily tulee roomalaisen suvun nimen Aemilius feminiinistä muodosta Aemilia. Suvun nimen pohjana on latinan aemulus, merkitykseltään kilpaileva.

Helsingin yliopiston almanakkatoimiston nimipäiväsivuilta löytyvät nimipäivät, http://almanakka.helsinki.fi/nimipaivat/

Haussa käytetty suomalainen ja ruotsalainen nimipäiväluettelo ovat vuoden 2010 viralliset täydelliset luettelot, jotka ovat muuttumattomina voimassa vuoden 2014 loppuun asti.

Aurora viettää nimipäiväänsä 10. maaliskuuta. Saagalle ei ole omaa nimipäivää, mutta ruotsalaisesta listasta löytyy nimi Saga. Saga viettää nimipäiväänsä 17. lokakuuta.
Nimelle Emili ei ole nimipäivää edes vanhojen nimien listassa. Emilia viettää nimipäiväänsä 19.toukokuuta.

13 ääntä

Kommentit

Moi kiitti tiedosta oli kivaa tietää nimestäni.