Otsikko
Elintarvikepakkauksissa kerrotaan tarkalleen niiden sisältämän tuotteen energiasisältö paino- tai tilavuusyksikköä kohden. Millaisilla metodeilla noihin…

Kysytty

Elintarvikepakkauksissa kerrotaan tarkalleen niiden sisältämän tuotteen energiasisältö paino- tai tilavuusyksikköä kohden. Millaisilla metodeilla noihin tarkkoihin lukuarvoihin päädytään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruokaviraston sivuilla kerrotaan seuraavaa:

"Ravintoarvotiedot ovat keskiarvolukuja, jotka perustuvat joko

  • valmistajan tekemään analyysiin
  • käytettyjen ainesosien tunnettuihin keskiarvolukuihin perustuviin laskelmiin, tai
  • yleisesti tunnettuun ja hyväksyttyyn tietoon perustuviin laskelmiin."

Elintarvikeanalyyseja tehdään kemiallisesti, fysikaalisesti ja aistinvaraisesti. Opetushallituksen sivu kertoo näistä analyysimenetelmistä. Sieltä löytyy myös ohje elintarvikkeen ravintoainekoostumuksen määrittämiseksi.

Keskiarvolukuja ainesosille voidaan hakea Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämästä elintarvikkeiden koostumustietokannasta Fineli. Tietoa elintarvikkeiden ravintoarvojen laskemisesta näiden lukujen perusteella sekä yleensä ravintoarvojen merkitsemisestä löytyy Eviran ravintoarvomerkintäoppaasta. Yksityiskohtaista tietoa eri tavoista arvioida ravintoarvoja tietokantoja varten ja näiden tapojen tarkkuudesta löytyy englanninkielisestä artikkelista Procedures for Estimating Nutrient Values for Food Composition Databases.