DVD-levyjen kirjasto-oikeudet rajoittavat hyvin paljon kirjastojen mahdollisuuksia hankkia DVD-levyjä. Miten musiikki-DVD-levyjen kirjasto-oikeudet määräytyvät…

Kysytty

DVD-levyjen kirjasto-oikeudet rajoittavat hyvin paljon kirjastojen mahdollisuuksia hankkia DVD-levyjä.
Miten musiikki-DVD-levyjen kirjasto-oikeudet määräytyvät? Mikä taho oikeudet ostaa? Tarvitseeko kirjasto-oikeudet hankkia myös suomalaiseen aineistoon? Pitääkö oikeudet hankkia myös elokuva-DVD-levyihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoille dvd- ja videoaineistoja tarjoavat ns.sopimuskauppiaat neuvottelevat oikeudet tuottajien kanssa. Kirjastot sitten maksavat oikeudesta hankintahinnassaan.
Helsingin kaupunginkirjaston käyttämiä sopimuskauppiaita ovat mm. Tibo-Trading Oy, Kirjastomedia ja Kirjastopalvelu.

Tekijänoikeuslain 19§:n mukaan elokuvateoksia ei saa ilman lupaa saattaa yleisön saataviin lainaamalla. Käsitettä elokuvateos joudutaan varmasti pohtimaan musiikki-dvd-levyjen osalta.
Elokuvateoksen määrittelyä lain kannalta on käsitellyt Heikki Poroila esityksessään "Tekijänoikeutta kirjastoille" sivulla http://www.kaapeli.fi/~musakir/copyright/kirjastot.htm

Tekijänoikeusneuvosto on käsitellyt myös asiaa lausunnosaan http://www.minedu.fi/opm/asiantuntijat/tekijanoikeusneuvosto/neuv_lausu…

Kirjasto-oikeudet joudutaan hankkimaan myös suomalaiseen aineistoon.