Otsikko
Droneinfo-sivustolla kerrotaan, että ilman rekisteröitymistä voi lennättää alle 250-grammaisten kamerattomien dronejen lisäksi direktiivissä 2009/48/EY…

Kysytty

Droneinfo-sivustolla kerrotaan, että ilman rekisteröitymistä voi lennättää alle 250-grammaisten kamerattomien dronejen lisäksi direktiivissä 2009/48/EY tarkoitettuja leluja.

En löytänyt droneinfo-sivustolta mitään yhteystietoja, joten siksi kysyn teitä.

Voivatko tuon direktiivin tarkoittamat lelu-dronet siis olla yli 250g tai voiko niissä olla kamera vai miksi ne on mainittu erikseen? Mistä ylipäätään tunnistaa lelu-dronen, jota saa lennättää ilman rekisteröitymistä?

Vastaus

Vastattu

EPNDir 2009/48/EY on direktiivi lelujen turvallisuudesta ("leludirektiivi"). Siinä on kyse leikkikaluista yleensä ja sitä on ensisijaisesti tarkoitus soveltaa tuotteisiin, jotka on suunniteltu tai tarkoitettu käytettäväksi alle 14-vuotiaiden lasten leikeissä. Droneja muistuttavia tai niihin rinnastettavia direktiivin alaisuuteen kuuluvia leikkikaluja ovat esimerkiksi erilaiset radio-ohjattavat lentolelut. EASA:n (European Union Aviation Safety Agency) mukaan leluna pidetään sellaista dronea, "jonka voi ajatella olevan houkutteleva lapsen silmissä". Käytännössä siis drone on lelu, jos se näyttää ja vaikuttaa lelulta. Laitteen ominaisuudet siis paljolti määrittävät, onko kyseessä lelu vai ei. Kovin painavaa tai vaikkapa kameran sisältävä dronea ei ehkä helposti osaa mieltää leikkikaluksi.

EPNDir 2009/48/EY lelujen turvallisuudesta 18.6.2009 (leludirektiivi) EPNDir 2009/48/EY | Tukes (edilex.fi)
When is a drone considered to be a toy? | EASA (europa.eu)