Otsikko
Dityrambi, antiikin kirjallisuus - etsin runoesimerkkiä tästä kirjailija(-t)+ teos?

Kysytty

Dityrambi, antiikin kirjallisuus
- etsin runoesimerkkiä tästä
kirjailija(-t)+ teos?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Dityrambi (< kreik.) on lennokas tai innoittunut ylistyslaulu, alk. Dionysoksen kunniaksi esitetty kuoron tanssilaulu. Antiikin kirjallisuuden dityrambirunoilijoita olivat esim. Arion, Pindaros, Simonides ja Bakkhylides

Bakkhylideksen ja Pindaroksen tekstejä englanniksi löytyy verkosta: http://www.perseus.tufts.edu (->classics)

Päivö Oksalan teoksessa "Kreikkalaisia kirjailijakuvia" on katkelma Pindaroksen dityrambista (fragm.76):
"Hohtava ja orvokkiseppeleinen Ateena,
laulun tyyssija, Hellaan paaluvarustus,
Sinä jumalien kuulu kaupunki!"
Samassa teoksessa on myös Bakkhylideen enkomionin alkuosa (dityrambi 20B,1-17):
"Hoi lyyrani! Herkeä vahtimasta seinää,
Kaiuta helkkyvät seitsenkielisoinnut!
Tänne käteen! Runotarten kultahöyhen
lähteköön lentoon - Aleksandroksen luo,"
jne.
Runosta on kirjassa neljä värssyä.

Uudempia dityrambeja ovat mm:
Nietzsche, Friedrich : Dionysos--valikoima runoja.2000
Suomen kirjallisuuden kuuluisimpia dityrambeja on Eino Leinon Väinämöisen laulu (Monta on laulua, monta on laulujen miestä..) Eino Leinon Jean Sibelius -dityrambi löytyy myös verkosta: http://www.edu.vlk.fi/kirjasto/valm/leino.htm