Etsin Eino Leinon runoa, josta muistan vain yhden lausuun: "mutta kaikki mitä on siinä keskellä..." Runo ei ole pitkä mutta tarvitsisin sen jo huomiseksi…

Kysytty

Etsin Eino Leinon runoa, josta muistan vain yhden lausuun: "mutta kaikki mitä on siinä keskellä..." Runo ei ole pitkä mutta tarvitsisin sen jo huomiseksi ystäväni juhlaan lausuttavaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Säettä "mutta kaikki mitä on siinä keskellä" emme Eino Leinon runoaineistosta löytäneet. Runo "Hymyilevä Apollo" kokoelmasta "Sata ja yksi laulua" (1898) sisältää säkeen "mut se, mikä siinä on välillä". Mahtaisiko kyse olla siitä?

"Me olemme kaikki nyt laivalla
ja kynnämme suurta merta.
Me synnytettiin vaivalla
ja vaivalla kuolemme kerta.
Mut se, mikä siinä on välillä,
se olkohon lämpöä, lempeä!
Kas, tuiskussa yhteen kun yhtyvi kaks,
käy kulkukin helpommaks."

Runossa on kaikkiaan 33 säkeistöä. Koko tekstiä pääsee lukemaan esimerkiksi seuraavissa Internet-osoitteissa:

http://kaino.kotus.fi/korpus/klassikot/teksti/leino/leino_1898_sata.xml…
http://koti.mbnet.fi/kenkkila/satayksi.htm .

"Hymyilevä Apollo" on Leinon tunnetuimpia ja rakastetuimpia runoja. Se sisältyy useisiin Leinon runovalikoimiin, muun muassa "Elämän koreus" -valikoimaan (toim. Hannu Mäkelä. Helsinki, 1976. 8. p. 1993).

Eino Leinon kaikki alkuperäiskokoelmissa julkaistut runot ja runoelmat on koottu Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen tekstikorpukseen. Joka muistaa vaikka vain säekatkelman, voi hakea sen sisältävää runoa tietokannasta. Hakulomake on osoitteessa http://kaino.kotus.fi/korpushaku/klassikkohaku.xql .