Otsikko
Asun Äänekoskella ja haluaisin käyttää Jyväskylän kirjaston palveluita hyväksi. Miten esim. äänikirjojen tai tietoäänitteiden lainaaminen täälttä käsin…

Kysytty

Asun Äänekoskella ja haluaisin käyttää
Jyväskylän kirjaston palveluita hyväksi.
Miten esim. äänikirjojen tai tietoäänitteiden lainaaminen
täälttä käsin onnistuu (internet). Tuleeko kyseinen äänite
tänne kirjastoon ja voiko sen palauttaa omaan kirjastoon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
Voit käyttää hyväksesi kaukopalvelua. Kaukopalvelu on kirjastojen välinen palvelu, jonka kautta voi saada käyttöönsä sellaista aineistoa jota ei ole omassa kirjastossa. Kaukolainan tilaaminen tapahtuu siten, että menet oman paikkakuntasi kirjastoon. Täytät siellä tilauslomakkeen, johon täytät lainaksi haluamasi aineiston tiedot (mm. tekijä, nimeke, onko kyseessä äänite, videokasetti tms.)osoitetietojesi lisäksi. Paikkakuntasi kirjasto lähettää tilauksen eteenpäin vaikkapa tänne Jyväskylään, ja saat aineiston käyttöösi.
Kannattaa muistaa, että kaukolainaksi tilataan todellakin ainoastaan sellaista aineistoa, jota ei ole oman paikkakunnan kirjastossa. Tilauksen toimittamisessa voi myös mennä aikaa riippuen siitä, onko haluamastasi aineistosta paljon varauksia.