Asiakkaamme tarvitsisi tietoja mäntähöyrykoneesta, nimenomaan laivakoneesta. Asiakas mainitsi myös sanat tribbel -kolmipaisunta ja nelipaisunta.

Kysytty

Hei!
Asiakkaamme tarvitsisi tietoja mäntähöyrykoneesta,
nimenomaan laivakoneesta.
Asiakas mainitsi myös sanat tribbel -kolmipaisunta
ja nelipaisunta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laivojen mäntähöyrykoneista löytyi seuraava viite FENNICA-tietokannasta. Kirja on ainakin Helsingin yliopiston kirjastossa, yhteystiedot http://www.lib.helsinki.fi/ .
Railo, Y. K.: Laivojen mäntähöyrykoneet : käytännöllinen oppi- ja käsikirja teknillisiä oppilaitoksia, koneen suunnittelijoita ja konemestareita varten, 1938. (2. painos 1948)

Mäntähöyrykoneista ja höyrykoneista on seuraavat viitteet Helsingin teknillisen korkeakoulun TEEMU-tietokannasta:
Kyrklund, H: Mäntähöyrykoneet : prof. H. Kyrklundin Teknillisessä Korkeakoulussa pitämien luentojen mukaan. Teknillinen korkeakoulu, 1946
Rousi, Lauri: Höyrykoneet. Kansanvalistusseuran Kirjeopisto, 1950
Höyrykoneoppi : teknillisiä oppilaitoksia varten, toimittanut Emil Saraoja, 7. uus. p., Otava, 1946
Höyrykoneoppi : alempia koneenkäyttäjä- sekä lämmittäjäkursseja varten / W. V. Forsman, 4., kokonaan uusittu p., Otava, 1921

Teknillisen korkeakoulun kirjaston yhteystiedot ovat osoitteessa http://www.hut.fi/Yksikot/Kirjasto/ , ja
konetekniikan osaston yhteystiedot ovat:
Konetekniikan osasto. Polttomoottorit. Kirjasto KO Po
Postiosoite: PL 4300, 02015 TKK
Katuosoite: Puumiehenkuja 5, huone 234 Kartta
Puh. 451-3460
Yhteyshenkilö(t): Marketta Karipuu
Avoinna ma-pe 8.00-11.00, 13.15-15.45 (kesällä ma-pe 9.00-11.00, 13.00-15.00)