Asiakkaamme kysyy runon kirjoittajaa ja mistä löytyisi kyseinen runo. Vinkkinä seuraavaa: runon aiheena ruis ja ruiskaunokki. Se meni jotenkin näin: Siinä…

Kysytty

Asiakkaamme kysyy runon kirjoittajaa ja mistä löytyisi kyseinen runo. Vinkkinä seuraavaa: runon aiheena ruis ja ruiskaunokki. Se meni jotenkin näin: Siinä ylistettiin rukiin tärkeyttä ja tarpeellisuutta. mutta sitten kysyttiin luojalta (?), että miksi loit hyödyttömän ruiskaunokin. Vastauksena oli jotenkin, että kauneuden tähden.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joel Lehtosen runo Ruiskukka minulle aina oli rakkaampi kuin ruis... sopii asiakkaanne kuvaukseen. Runo löytyy ainakin Veikko Polameren toimittamasta Runojen kirjasta (1977) ja Sinikka Pellisen toimittamasta Kauneimmat luontorunot -valikoimasta (1994).

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Törmäsin kysymykseen sattumalta ja auttamatta myöhässä, mutta jos joku toinen hakee samaa tekstiä, on kyseessä J. H. Erkon runo Sinikaunokki. Löytyy esim. teoksesta Kootut teokset I: runoelmia 1868-1885. Alkaa "Kysytte, miks' elokaunokki / kasvoi pellon leipäviljahan" ja päättyy: "Taivassinellään se muistuttaa, / Että on maan päällä muutakin - / Taivahista, pyhää, ihanaa - / Paljon muutakin kuin leipä vaan."