Asiakkaamme etsii nuotteja lauluun Nyt onnentoivotuksen mä sulle laulaa saan. Löytyisikö mistään?

Kysytty

Asiakkaamme etsii nuotteja lauluun Nyt onnentoivotuksen mä sulle laulaa saan. Löytyisikö mistään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti kysymyksessä on laulu, jonka melodia on sama kuin laulussa "Sunnuntaiaamuna". Sen on säveltänyt tamperelainen kirkkomuusikko ja säveltäjä Hjalmar Backman (1882-1935) Simo Korpelan (1863-1936) runoon. Laulu alkaa: "On kesän kirkas huomen". Laulun melodia siis löytyy monesta nuotista nimellä "Sunnuntaiaamuna" tai "On kesän kirkas huomen", esimerkiksi "Suuren toivelaulukirjan" osasta 1.

En löytänyt laulua etsityillä sanoilla mistään nuotista tai äänitteeltä. YouTubessa on kuitenkin Aila Nikolan esitys "Nyt onnentoivotuksen mä sulle laulaa saan" (https://www.youtube.com/watch?v=5aIr9Hb3yQQ). Sen tiedoissa sanoittajaksi mainitaan Inkeri Kataja. En löytänyt hänestä mitään tietoja. YouTubessa on myös Viestiveljien esitys samasta laulusta Suomen Helluntaikansa ry:n Olojuhlilta vuodelta 2017 (https://www.youtube.com/watch?v=K_Te1NtR6mU).

Internetistä löysin myös Vilho Kaipaisen jonkinlaisen muistelmateoksen "Riimitetty elämä : muistiinpanoja elämän varrelta" (http://www.askokorpela.fi/Kaipainen/Kaipainen_Vilho-ajk-20120524.pdf), jonka sivun 260 alaosassa on "Onnentoivotus"-nimisen laulun sanat. Ne ovat lähes samanlaiset kuin Aila Nikolan esittämän laulun sanat ja täsmälleen samat kuin Viestiveljien esittämän laulun sanat. Mitään tekijätietoja ei julkaisussa mainita. Kaipaisen teos on julkaistu myös kirjana (2012).

On tietysti mahdollista, että laulu sisältyy johonkin, esim. hengelliseen, laulukirjaan, jonka sisältötietoja ei ole tallennettu kirjastojen tietokantoihin. Kysyin vielä Viestiveljet-kuoron jäseneltä tietoja laulun sanoituksesta. Hän ei tiennyt sanoittajan nimeä, mutta kertoi, että sanoituksen on tehnyt joku naisopettaja ystävälleen. Laulu on tarttunut kuoron matkaan Jyväskylästä yli 20 vuotta sitten ja on kuulemma suosittu onnittelulaulu.