Otsikko
Asiakas etsii runoa nimeltä "Suloinen joutilaisuus". Luulee sen olevan Aaro Hellaakosken. Mistähän kirjasta tämä runo löytyisi?

Kysytty

Asiakas etsii runoa nimeltä "Suloinen joutilaisuus". Luulee sen olevan Aaro Hellaakosken. Mistähän kirjasta tämä runo löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hellaakoske runo Dolce far niente löytyy kokoelmasta Jääpeili vuodelta 1928.

Myös Lauri Pohjanpäällä on tämänniminen runo Dolce far niente
"Hauki se makasi kaislikossa
--
suloisen kuumassa ruohon rinnassa,
toinen silmä vain auki."
Runo löytyy ainakin kahdesta seuraavasta Pohjanpään runokokoelmasta: Kaipuu ylitse ajan. Valitut runot 1910-1954 sekä Valitut runot.
(Vastausta korjattu kommentin pohjalta 16.11.2009)

10 ääntä

Kommentit

Onhan Hellaakoskellakin samanniminen runo, Dolce far niente. Se on kokoelmassa Jääpeili vuodelta 1928.

Larin Kyösti 1923 : DOLCE FAR NIENTE , "Suloinen Joutilaisuus" - runo löytyy Runojen kirjasta; neljä vuosisataa suomalaista runoutta. Toim. Veikko Polameri, OTAVA 1979