Aliisa on siis suomenkielinen muunnos nimestä alice. onko Alice nimellä jokin merkitys tai tarina?mikä?

Kysytty

Aliisa on siis suomenkielinen muunnos nimestä alice. onko Alice nimellä jokin merkitys tai tarina?mikä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Alice on ranskalaista alkuperää. Se on muuntunut nykyiseen muotoonsa useista eri nimistä, mm. Adelheid (= saks. jalosäätyinen t. jalomielinen kaunotar), Aleksandra (= kreik. puolustajatar, suojelijatar), Elisabet (Eliseba = hepr. Jumala on valani tai Jumala antaa avun).

Alice-nimen suosiota on lisännyt Lewis Carrollin Alice in Wonderland -tarina (suom. Liisa ihmemaassa).

Lisää tietoa etunimien alkuperästä löytyy esim. tästä teoksesta:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja.