Alakoulussa ollessani (noin vuonna 2000) luokkani opetteli lausumaan erään runon, jonka kirjoittajaa tai julkaisupaikkaa en tiedä. Voisitteko auttaa…

Kysytty

Hei! Alakoulussa ollessani (noin vuonna 2000) luokkani opetteli lausumaan erään runon, jonka kirjoittajaa tai julkaisupaikkaa en tiedä. Voisitteko auttaa tunnistamaan runoilijan? Runo alkaa kutakuinkin tällaisilla sanoilla: "Sammakko tuo suikkasääri, lammikossa pyöri, hääri."

Muita runosta muistamiani kohtia:
"Uimaan sinut opetan!"
"Sitten huima hyppy veteen."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Ester Ahokaisen runo Ota opiksi. Runo sisältyy muun muassa teoksiin Ester Ahokainen: Kissankäpälä ja muita lastenrunoja (1978, s. 27) ja Soita, soita, kissankello : Ester Ahokaisen valittuja runoja ja lauluja lapsille (1985).