Otsikko
50 vuotta sitten kansakoulun joulujuhlassa olen ekaluokkalaisena lausunut runon, jota en ole etsinnöistäni huolimatta myöhemmin löytänyt. Runosta en muista…

Kysytty

50 vuotta sitten kansakoulun joulujuhlassa olen ekaluokkalaisena lausunut runon, jota en ole etsinnöistäni huolimatta myöhemmin löytänyt. Runosta en muista muuta kuin luullakseni alun: Hän syntyi lapsena maailmaan... Mahdollisesti jokaisen säkeistön lopussa oli "niin pienenä kuin minä". Runon nimikin on saattanut olla "Niin pienenä kuin minä". Runoa paremmin muistan itse tapahtuman, tai ainakin kuvittelen muistavani. Sain uutta toivoa runon löytymiseen kuullessani kirjallisuuspiirissä, että tältä palstalta löytyy vastaus melkein mihin kysymykseen tahansa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runon on kirjottanut Hilja Haahti ja se on nimeltään "Minun ikäiseni".

Runo sisältyy ainakin seuraaviin teoksiin:

"Lukemisto Suomen lapsille 2; Kotomaan kasvot", Valistus 1955, 4.p.
Salola-Keskinen: "Lausuntarunoja nuorelle väelle", Valistus 1958.
Laurinen-Valtasaari: "Lukutoveri I", WSOY 1961, 2.p.
Salo-Mustonen-Paalanen: "Lapsuuden kotiseutu; Otavan lukemisto 3", Otava 1964, 7.p.