Otsikko
Ala-asteen opettaja luki meille ääneen n. 20 vuotta sitten kirjaa. Haluaisin tietää, mitä kirjaa hän luki, mutta muistan vain tämän kirjasta: Ihmiset tai…

Kysytty

Ala-asteen opettaja luki meille ääneen n. 20 vuotta sitten kirjaa. Haluaisin tietää, mitä kirjaa hän luki, mutta muistan vain tämän kirjasta:

Ihmiset tai jotkin sadut hahmot olivat pukeutuneet näkymättömyyden viittoihin. He olivat muistaakseni lähellä merta. He eivät saaneet tulla nähdyiksi. Näkymättömyyden viitta rikkoutui jos puhui eli heidän piti olla puhumatta pysyäkseen näkymättöminä.

Valitettavasti en muista enempää, mutta kirjan tunnelma on jäänyt mieleen ja haluaisin lukea kirjan.

Kiitos etukäteen kaikista vinkeistä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla Aili Somersalon "Mestaritontun seikkailut" (1919). Kirjassa esiintyy hämäränhuntu, joka kätkee katseilta, mutta joka repeää kahtia, jos puhuu sanankaan. Kirjassa käydään myös meren valtakunnassa:
https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au4d41493d-e3ca-4c00-bad6-7…