Otsikko
Ajan usein Oriveden ohi, ja pohdiskelen, onko kyseessä uroshevonen? Löytyisikö tähän kysymykseen vastausta?

Kysytty

Ajan usein Oriveden ohi, ja pohdiskelen joka kerta, onko kyseessä uroshevonen vaiko jotakin aivan muuta. Löytyisikö tähän kysymykseen vastausta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkoittanet Orivettä, joka on kaupunki Pirkanmaalla. Suomalainen paikannimikirja antaa seuraavat vanhimmat maininnat: Orihwesi 1466 (kylä), Oriwesi 1551 (pitäjä), Oriwäsi 1556 (järvi). Orihvesi oli jo 1400-luvulla myöhempää kirkonkylää tarkoittavana kylännimenä. Pitäjännimenä on käytetty vanhastaan Orih-alkuisena, mutta yleiskielen mukainen kirjoitusasu Orivesi vakiintui 1800- ja 1900-luvulla. Seudun murteessa sana orih muuttui muotoon ori jo aiemmin, mutta nimen alkuosassa h säilyi, kun sanansisäinen asema suojasi sitä katoamiselta. Asutusnimi tulee järvennimestä. Orihvedeksi on sanottu keskustan kohdalla olevaa järveä, joka nimien syntymäaikana oli nykyistä laajempi ja salmen kautta yhteydessä Längelmäveteen. Orihvesi jäi käyttöön lähinnä vain asutusnimenä, kun 1700-luvun lopulla järvennimenä tavallisemmin käytettiin Orihselkää. Ori-alkuiset nimet viittaavat tavallisesti laiduntamiseen, mutta järvennimi Orihvesi lienee saarten laidunkäyttöä vanhempi. Nimen on arveltu myös voineen kuvastaa vertailevasti paikan suuruutta.

Uroshevosta merkitsevä ori tunnetaan murteissamme mm. muodoissa orhi, orih.

Lähde: Suomalainen paikannimikirja (2007, s. 306-307)