Otsikko
Aika monet kirjaston dvd:t ovat naarmuisia/ muuten sellaiseen kuntoon menneitä ettei niitä pysty edes tietokoneella katsomaan. Olisiko mahdollista että dvd:n…

Kysytty

Aika monet kirjaston dvd:t ovat naarmuisia/ muuten sellaiseen kuntoon menneitä ettei niitä pysty edes tietokoneella katsomaan. Olisiko mahdollista että dvd:n sijasta kirjastossa olisi enemmän suoratoisto videopalvelua? Tuo indie on kovin vaatimaton palvelu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Naarmuiset dvd:t hiotaan parempaan kuntoon, tosin ei sillä niistä ihan uudenveroisia saada. Indieflixin tapaisiin palveluihin tarvitaan lisenssit, jotka ovat kalliita ja vaikeita saada. Niihin pätee samat tekijänoikeussäännöstöt kuin fyysisiin levyihin. Joten kovin helppoa ei ole saada näitä palveluja kirjastoon, vaikkakin ajatus on toki hyvä ja ratkaisisi naarmuuntuneiden levyjen ongelman.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Pieni täsmennys vastaukseen. -

Verkkopalveluihin eivät päde samat tekijänoikeussäädökset kuin fyysisiin tallenteisiin. Sattumoisen elokuvien lainaaminen kirjastosta on luvanvaraista myös fyysisessä muodossa, mutta tästä riippumatta elokuvien käyttö verkon kautta on samalla lailla palvelun tarjoajan päätöksestä riippuvainen kuin musiikin tai kirjallisuuden kohdalla. Toisin sanoen elokuvien suoratoistolisenssien saaminen kirjastojen kautta käytettäväksi on mahdollista vain, jos se kiinnostaa myös elokuvan oikeuksien hallitsee. Useimpien uutuuselokuvien kohdalla kirjastoja ei haluta verkkopalveluiden jakelijaksi, kuten ei haluta myöskään kirjallisuudessa tai musiikissa (eräin poikkeuksin). -

Heikki Poroila