Otsikko
Agatha Cristien kirja "Huvila Satakieli"? Se on ilmestynyt joskus 40-luvun lopulla ja sen pitäisi olla aika ohut nide. Kirjaa on jo etsitty kaikista Suomen…

Kysytty

Agatha Cristien kirja "Huvila Satakieli"? Se on ilmestynyt joskus 40-luvun lopulla ja sen pitäisi olla aika ohut nide. Kirjaa on jo etsitty kaikista Suomen kirjastoista ja varastokirjastosta, muttei sitä löytynyt. Onko mahdollista hakea sitä esim. englanninkielisenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Agatha Christien lyhyt kertomus Huvila Satakieli (Philomel Cottage) on julkaistu suomeksi 1949 sarjassa Maailmankuuluja kauhukertomuksia. Samassa teoksessa on Chestertonin ja Fletcherin kertomukset. Käytettävissä olevien tietokantojen mukaan vaikuttaa siltä, että tätä kyseistä kirjaa ei löydy Suomen kirjastoista. Kertomus löytyy kuitenkin toisella nimellä, Satakielimaja, Christien kaksitoista kertomusta sisältävästä teoksesta Listerdalen arvoitus (The Listerdale Mystery). Kirjaa saa yleisistä kirjastoista kautta maan.

Englanniksi kertomus löytyy myös seuraavista koosteista: Witness for Prosecution ja Christie Classics. Lähteenä tiedonhaussa: Fennica (Suomen kansallisbibliografia), Manda (Suomen yleisten kirjastojen yhteisluettelo) ja Robert Barnardin kirja A Talent to Deceive. An Appreciation of Agatha Christie. Teos sisältää mm. täydellisen A.C. bibliografian.