Aamulla bussipysäkiltä työpaikalle kiiruhtaessa tuli mieleen seuraava kysymys: miksi joidenkin suojateiden valot vaihtuvat vain ja ainoastaan sitä nappia…

Kysytty

Hei, aamulla bussipysäkiltä työpaikalle kiiruhtaessa tuli mieleen seuraava kysymys: miksi joidenkin suojateiden valot vaihtuvat vain ja ainoastaan sitä nappia painamalla? Eivätkö kaikki suojateiden valot voisi vaihtua samaan tahtiin kuin autoille vaihtuu valot? Nyt ylitin ruuhkaista tietä Helsingissä, ja kun myöhästyin ehkä nanosekunnilla napin painamisesta, valot eivät vaihtuneet muun liikenteen mukana. Ja sitten odotin seuraavaa aaltoa turhan pitkältä tuntuvan ajan.
Ystävällisin terveisin,
bussimatkustaja-jalankulkija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki suojatievalot eivät toimi samalla lailla. Oleellista valo-ohjauksessa on liikenneturvallisuus. Jalankulkijan odotusaika saattaa vaihdella esim. liikennevalojen sijainnin ja vuorokaudenajan mukaan.
Helsingin liikennesuunnitteluosaston selvityksessä liikennevalojen toimintaperiaatteista mainitaan neljä erilaista suojatievalojen perustoimintatapaa.
1. Jalankulkijan vihreä valo syttyy automaattisesti tietyn ajan kuluttua (ns. aikaikkunassa) eli omalla vuorolla vihreä tulee aina, vaikkei nappia paina. Jos suojatien valo-ohjaus toimii aina tämän periaatteen mukaisesti ei painonappeja ole suojatielle asennettu. Tämä ohjaustapa on käytössä hyvin vilkkailla suojateillä.
2. Jalankulkijan vihreä valo syttyy tietyssä aikaikkunassa jos jalankulkija on painanut painonappia. Tätä tapaa käytetään lähinnä pääkaduilla, joilla on peräkkäisiä liikennevaloja, jotka toimivat yhteenkytkettyinä.
3. Jalankulkija vihreä valo syttyy esim. 4-8 sekunnin kuluttua painonapin painalluksesta. Näissä liikennevaloissa taataan autoliikenteelle sen vihreän valon alussa ns. takuuvihreä, jonka aikana punaisiin valoihin pysähtyneenä ollut autojono pääsee purkautumaan. Tämän takuuvihreän pituus on yleensä 20-30 sekuntia. Kun jalankulkija painaa tämän jälkeen painonappia, vihreä valo vaihtuu saapuvasta autoliikenteestä riippumatta ennen mainitun 4-8 sekunnin kuluttua. Tämä ohjaustapa on yleinen esim. esikaupunkialueilla, joissa yksittäisten suojatievalojen läheisyydessä ei ole muita valo-ohjattuja risteyksiä.
4. Jalankulkijan vihreä valo syttyy napin painamisen jälkeen siinä vaiheessa kun autoliikenne on päättynyt, kuitenkin jonkin ennalta määrätyn ajan, esim. 20-30 sekuntia, jälkeen. Tätä ohjaustapaa käytetään samantyyppisissä kohteista kuin edellistä, hiukan yleisemmin kuitenkin liikenteeltään vilkkaammilla kaduilla.
Ohjaustavat 1 ja 2 ovat käytössä lähinnä sellaisissa suojatievaloissa, jotka ovat yhteenkytkettyinä lähistön muiden liikennevalojen kanssa eli käytännössä kantakaupungissa ja pääkaduilla, joilla on perättäisiä liikennevaloristeyksiä. Tavat 3 ja 4 ovat yleisiä esikaupunkialueiden yksittäisissä suojatievaloissa. Risteysvaloissa on lisäksi yleisesti käytössä toiminto, jossa suojatien vihreä valo syttyy aina kun samansuuntainen autoliikenne saa vihreän valon, riippumatta siitä, onko painonappia painettu.
Samalla suojatiellä voidaan kuitenkin käyttää eri kellonaikoina tai viikonpäivinä eri ohjaustapaa.
Linkkejä http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suom…
http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/miten-liikennevalojen-odota-vihre…
Liikennevalotietoa http://www.liikennevalot.info/tieto/index.shtml