Otsikko
Millä "kyydillä" matkustettiin Tammela-Lahti vuonna 1908? Menikö tie Hämeenlinnan vai Riihimäen seudun kautta? Kiitos vastauksesta!

Kysytty

Millä "kyydillä" matkustettiin Tammela-Lahti vuonna 1908? Menikö tie Hämeenlinnan vai Riihimäen seudun kautta? Olen hakenut netistä, ei löydy. Isotäti oli matkustanut Forssa/Tammelasta polittiselle puhujakurssille. Epäilen, että matka ei ollut helppo.

Vastaus

Vastattu

Forssan museosta kysymykseen vastattiin seuraavasti:

Matkustamisesta tuohon aikaan ei ihan helposti löydä tietoja. Forssasta on yleisimmin varmaankin lähdetty Hämeenlinnan tai Turun suuntaan. Ja tuohon aikaan luultavasti hevoskyydillä. Ensimmäiset linja-autot liikennöivät täällä lounaisessa Hämeessä vasta 1920-luvulla. Ihmisten kulkemisesta huolehtivat kievarit, jollainen Forssassakin saattoi tuolloin vielä toimia. Forssan historian (Risto Peltovuori) mukaan Laakson majatalo olisi palvellut kulkijoita vuoteen 1920 asti. Portaan kievari Hämeen härkätiellä taitaa olla Suomen viimeisimpiä toiminnassa olleita kievareita.

Tavararahtia oli Riihimäen asemalta kuljetettu 1860-luvulta lähtien Tammelaan ja Forssaan hevospelein (ennen Turku - Toijala radan valmistumista). Kun sitten kapearaideyhteys Humppilaan valmistui, rahtitavara kulki Forssaan sitä kautta.

Maantiekuljetuksista ja reiteistä kerrotaan värikkäästi Kotiseutukuvauksia Lounais-Hämeestä -julkaisussa vuodelta 1961. Artikkeli alkaa sivulta 52.

https://www.forssanmuseo.fi/client/forssanmuseo/userfiles/kotiseutukuvauksia-37-1961.pdf

1 ääntä

Kommentit

Hei, ja kiitos vastauksesta!
Sain Bing-tekoälyltä vastauksen, kun jätin pois sanan "maantie". Tämä rautatie on totta, siellä oli myös henkilöliikennettä. Luulen, että isotäti on käyttänyt tätä kulkuvälinettä. Harmi, ettei tästä asiasta ole muuta tietoa kuin Forssan aseman kuva!
Lainaus alkaa:
Lahdesta pääsi junalla Forssaan vuosina 1898-1970, jolloin Riihimäki-Pori-rata oli käytössä. Rata kulki Lahden, Jokioisten, Forssan, Humppilan, Loimaan, Kokemäen ja Porin välillä. Rata oli alun perin yksityinen, mutta valtio osti sen vuonna 1907. Rata oli tärkeä teollisuuden ja maatalouden kuljetusreitti, mutta sen merkitys väheni auto- ja bussiliikenteen yleistyessä. Rata purettiin osittain 1970-luvulla, mutta osa siitä on säilynyt museoratana. Lainaus loppuu.
Ihan noin se ei ehkä ole, mutta mielenkiintoinen tekoäly vastaus.