"A one-eyed Jack rode to Monterey in the heat of the blazing sun When Sheriff Longworth saw Kid Rio, he strapped on his fast gun The sheriff didn't trust the…

Kysytty

"A one-eyed Jack rode to Monterey in the heat of the blazing sun
When Sheriff Longworth saw Kid Rio, he strapped on his fast gun
The sheriff didn't trust the one eyed Jack nor the deadly smile he wore
An' when that night he shamed Louisa, in vengeance the sheriff swore."

Laulussa kerrotaan aika tarkkaan juoni elokuvasta "One Eyed Jacks", jossa pääosaa esittää Marlon Brando. Tätä elokuvaa katsoessani en kuullut tätä kappaletta, jonka ilman muuta oletin olevan osa elokuvaa.
Mitä "One Eyed Jack" tässä tarkoittaa? Eihän se ollut edes päähenkilön nimi.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Termi "one eyed jack" viittaa korttipelin hertta- ja patasotilaaseen, joilla normikorttipakassa on esillä sivuprofiili eli yksi silmä (toisin kuin edestä kuvatuilla ruutu- ja ristisotilailla). Elokuvassa on Rion hänet pettäneelle sheriffi Dad Longworthille esittämä repliikki: “You may be a one-eyed jack around here, but I’ve seen the other side of your face.” Tämä viittaa sheriffin julkisivun toiseen, piilossa olevaan puoleen.