7 vuotias tyttöni osaa lukea ja on nyt kesän aikana kehittynyt nopeaksi lukijaksi. Joudun pitämään tytön kotikoulussa ensi syksyn ja varmaan keväänkin koronan…

Kysytty

Hei,

7 vuotias tyttöni osaa lukea ja on nyt kesän aikana kehittynyt nopeaksi lukijaksi. Joudun pitämään tytön kotikoulussa ensi syksyn ja varmaan keväänkin koronan takia ja ajattelin, että lupaan palkinnon kuudesta luetusta kirjasta, kun lukudiplomeihin vaaditaan yleensä kuusi kirjaa. Tyttö kuitenkin innostui ja lukee nyt kaksi kirjaa päivässä niin että muistaa tarinat ulkoa ja en enää keksi mitä lainata kun on koko syksy edessä.

Hän tykkää vauhdikkaista kirjoista (yökoulu, viikinkien peikkopulma, auttamistoimisto Luna) ja eläinaiheista (Leon lemmikkiuutiset, Olafin pentupäiväkirjat) , mutta ei jostain kumman syystä Liliane Etelätuulesta. Eikä kirjoista, missä käsitellään kovin surullisia tai vaikeita asioita, eikä tuossa iässä nyt tarvitsekaan lukea muuta kuin viihteellisiä kirjoja minusta.

Nyt pitäisi siis löytää tulevalle ekaluokkalaiselle sopivia kirjoja, jotka ovat pidempiä ja vaikeampilukuisia, koska palkintolahjat loppuvat kesken ja haluaisin kuitenkin pitää 6 kirjaa/pikkupalkinto jutun.
Perinteisiä Blytoneita yms en halua luetuttaa, koska niissä tytöt ovat usein kivikautisissa rooleissa.

Vastaus

Vastattu

Piki-kirjastojen  Pirkanmaan lukudiplomiin alakoululaisille on koottu joka luokkatasolle lukulistoja, joista voisi löytyä kiinnostavaa luettavaa. Sivulla on myös vinkkejä vaikkapa uutuuskirjoihin tai eri aiheita käsitteleviin kirjoihin:

https://piki.verkkokirjasto.fi/en/web/arena/pirkanmaan_lukudiplomi

Myös muiden kirjastojen sivuilla on koottuja listoja ja vinkkejä eri ikäisille lapsille. Kirjat löytyvät usein  myös omasta kirjastosta. Alla linkki pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen vinkkeihin:

https://www.helmet.fi/fi-FI/Lapset/Materiaalipankki/Kirjasto_kotona__vinkkeja_alakouluikaisi(210132)