1968 miten pukeutui 59-vuotias opettaja

Kysytty

1968 miten pukeutui 59-vuotias opettaja

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olin itse juuri lukiossa tuolloin. Opettajien yleinen pukeutumistyyli oli siisti ja virallinen. Naisopettajilla oli yleensä päällään kävelypuku tai vastaava siisti leninki. Myös kapeat puolihameet olivat suosittuja ja usein sen kanssa valkoinen tai muun värinen paitapusero. Ulkotakit olivat pitkiä ulstereita, ns. siistejä takkeja.
Tukka lyhyt tai nutturalla pitkätukkaisilla. Miesopettajilla oli siistit puvut ja kauluspaidat. Hatut olivat "borsalino" mallisia ja miehetkin suosivat ulstereita ns. pitkiä siistejä takkeja. Näin ainakin Helsingissä, maaseudun opettajat varmaan ovat pukeutuneet erilailla.

6 ääntä

Kommentit

"pukeutumistyyli siisti", "siisti leninki", "siistejä takkeja", "siistit puvut", "siistejä takkeja"
Omat ammattiopiskelun ja ensimmäisten työpaikkojen kokemukset ovat tuolta ajalta. "Siisteyden" hokeminen vastauksessa oudoksuttaa; mitkä asut saivat siis olla epäsiistejä? Eivät meillä päin, eivät oppilaillakaan.