1918 Tampere. Taloja tuhoutui kaupungista. Kuka niiden jälleenrakentamisen kustanti?

Kysytty

1918 Tampere. Taloja tuhoutui kaupungista. Kuka niiden jälleenrakentamisen kustanti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 1918 sodassa Tampereella tuhoutui yhteensä 126 rakennusta 56 eri tontilla. Kodittomaksi jäi 504 perhettä. Pahimmat vahingot sijoittuivat Kyttälän ja Tammelan eteläosiin.

Sodan jälkeen asuntopula oli kova ja yksityinen rakentaminen lamassa, joten kaupunki itse ryhtyi rakentamaan asuntoja. Kaupunginkin taloudellinen tila oli huono, joten kyse oli lähinnä ns. hätäasunnoista. Viinikkaan, Satamakadulle ja Tammelan pohjoispäähän rakennettiin vuosina 1918-19 yhteensä 128 kaupungin maksamaa asuntoa.

20-luvulla yksityinen talonrakennus pääsi jälleen vauhtiin, ja vuosina 1921-28 sekä anottujen rakennuslupien että valmistuneiden talojen määrä nousi ennätyslukemiin. Tähän vaikuttivat sekä Tampereen muuttovoitto että 20-luvun jälkipuolen korkeasuhdanne.

Lähteet: Eino Jutikkala: Tampereen historia III (Tampereen kaupunki 1979), Heikki Näreikkö: Asuntopolitiikan ensiaskeleet Tampereella (artikkeli teoksessa Tampere: tutkimuksia ja kuvauksia VIII, Tampereen historiallinen seura 1984)

3 ääntä

Kommentit

Tilapäisiksi tarkoitettuja asuntoja tuli myös sinne missä oli ollut venäläisten sotilaiden kasarmeja: Kalevanrinne, nyk. Kalevankartano-taloryhmän ja hautausmaan välillä