Otsikko
Pellingin retki -wikipediasivulla on kaksi viitettä, joista toinen on poistettu, toinen ei aukene. Löytyisikö niistä tietoa? Porvoon seudun tapahtumat…

Kysytty

Hei,
Pellingin retki -wikipediasivulla on kaksi viitettä, joista toinen on poistettu, toinen ei aukene. Löytyisikö niistä tietoa? Porvoon seudun tapahtumat alkuvuodesta 1918 kiinnostaisivat.

Uusi teos sisällissodan tapahtumista Itä-Uudellamaalla 3.12.2010. Loviisan Sanomat. Viitattu 27.5.2016.

Manninen, Olli: Sisällissodan tapahtumia 1: sodan al
kuvaiheet 29.12.2012. Pala Suomen historiaa. Viitattu 27.5.2016.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Loviisan Sanomat lähetti pyynnöstä artikkelin, jota ensimmäinen viite koski. Artikkelista selviää, että kyseessä on Seppo Vainion teos Poliittiset väkivaltaisuudet Itä-Uudellamaalla 1917-18 (Vantaa : Seppo Vainio, 2010 (Helsinki : Prinservice)). Kirjaa on Helmet-kirjastoissa 2 kappaletta.

Vinkkinä voisi sanoa, että kotoa pääset käsiksi Kansalliskirjaston Digitaalisiin aineistoihin ja vuonna 1918 ilmestyneisiin sanomalehtiin, joista saattaisi löytyä kiinnostavaa ajankuvaa ja tapahtumia.

Tässä esimerkki hausta https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/titles/0356-1291?year=1918.

Palvelu on käytössä vuoden 2020 loppuun.

Toisesta viitteestä ei tosiaan löydy enää mitään tietoja, en myöskään löytänyt tietoja tekijästä, Olli Mannisesta. ”Pala Suomen historiaa”-haku vei Suomen humanistiverkon Agricola-sivustolle ja sen foorumille Uudet historia-aiheiset mediat. Sivulla sanotaan, että Pala Suomen historiaa on Olli Kleemolan ylläpitämä, sotahistoriaa julkaiseva sivusto, mutta viimeisin merkintä on vuodelta 2007. Lähetin sähköpostia myös sivuston ylläpidolle. Olli Kleemola vastasi, että viite on kyllä hänen sivustoltaan, mutta sivusto on ajettu alas vuonna 2016.

Monet haut viittasivat myös Ohto Manniseen, joka on sotahistorian professori ja julkaissut useita Suomen sodista, myös sisällissodasta kertovia teoksia. Hänen teoksiaan löytyy Helmet-verkkokirjastosta. https://www.helmet.fi/fi-FI

Pellingin historiasta lisätietoja saattaisi saada Pellinge Hembygdsföreningiltä, sillä se on julkaissut Pellingin historiaa käsittelevän kirjasarjan Pellingeboken. Kirjat ovat tosin saatavilla vain ruotsinkielisenä. Kyseisen sarjan osat 1 ja 2 ovat varattavissa myös Helmet-verkkokirjastosta. Jos omistat Porvoon alueen kirjastokortin, Helle-kirjastoista osia löytyy enemmän.

Pellinge Hembygdsföreningin nettisivut löytyvät osoitteesta https://www.pellingehembygdsforening.fi/fi/