Kaipaisin tietoa kahdesta asiasta. Kuinka paljon Suomessa on nk. vapaussodan muistomerkkejä ja milloin ne pääosin on pystytetty. Toinen kysymys koskee…

Kysytty

Kaipaisin tietoa kahdesta asiasta. Kuinka paljon Suomessa on nk. vapaussodan muistomerkkejä ja milloin ne pääosin on pystytetty. Toinen kysymys koskee punaisten muistomerkkejä, niiden lukumäärää ja pystysajankohtaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulla-Maija Peltosen kirjan Muistin paikat: vuoden 1918 sisällissodan muistamisesta ja unohtamisesta (2003) mukaan vuonna 1929 Suomessa oli 333 valkoisille pystytettyä muistomerkkiä 316 paikkakunnalla. 11 paikkakunnalla oli punaisten muistomerkki. 1940- ja 50-luvuilla punaisten muistomerkkejä pystytettiin lisää 117 paikkakunnalle. Tämän jälkeenkin niitä on tullut lisää.

Täsmällisiä lukuja on siis vaikea antaa, mutta vaikuttaa siltä, että 1920-luvulla pystytettiin pääosin valkoisten muistomerkkejä ja yhteiskunnallisen tilanteen muututtua 1940-luvulla punaisten muistomerkkien määrä lisääntyi huomattavasti.

Ulla-Maija Peltosen kirjassa on aiheesta paljon tietoa. Muita hyviä lähteitä ovat ainakin alla mainitut kirjat:

- Monumentum : muistomerkkien aatteita ja aikaa / Liisa Lindgren (2000)
- Sankarien muisto : Suomen itsenäisyyden ja vapauden puolesta henkensä antaneiden kansalaisten elämäkertoja / H. J. Boström (1927)

Työväenmuseo Werstaan Punaisten muistomerkit -projektissa on kartoitettu punaisten muistomerkkejä ja hauta- ja teloituspaikkoja. Hankkeen sivustolta löytyy mm. kokonaiskartoitus 1918–2000 pystytetyistä muistomerkeistä paikkakunnittain:

http://www.tkm.fi/pm_etusivu.htm

1 ääntä

Kommentit

Anna Sirolan kirja "Puhukoon paatinen pylväs" on kokonaisesitys valkoisten muistomerkeistä. Kannattaa tutustua.