Otsikko
1800-luvun alun sisustus ja miten se vaikutti Suomessa?

Kysytty

1800-luvun alun sisustus ja miten se vaikutti Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1800-luvun alussa Suomessa vaikutti vahvasti kustavilainen tyyli, joka tuli meille Ruotsista. Se levisi aatelisten välityksellä heidän kartanoihinsa ja myös ruotsalaisten puuseppämestareiden tekemien huonekalujen kautta. Tyyli kotiutui kartanoiden, pappiloiden ja porvariskotien lisäksi maataloihin jääden vallitsevaksi pitkälle 1800-luvulle. Kustavilaisen tyylin tunnusmerkkejä ovat yksinkertainen selkeys, suoralinjaisuus ja keveys sekä muodon ja mittasuhteiden harmonia. Ornamentiikka on hillittyä ja valikoivaa. Väreistä yleisin oli helmenharmaa, mutta pastellisävyisiä rosaa, sinistä ja vihreää käytettiin myös. Kalusteista olivat suosittuja mm. hoikkajalkaiset kirjoituslipastot ja pinnasohvat, mutta yleisin kustavilainen kansanhuonekalu oli meillä pinnaselustainen talonpoikaistuoli. Sen alaspäin kapenevia suoria jalkoja tukee alhaalla H-ristikko. Kookas, kaksiovinen vaatekaappi kehittyi kustavilaisella ajalla. Myös suomalainen ryijy saavutti vankan aseman korkealaatuisena taidetekstiilinä.

Lähde: Leena Nokela: Sisustustyylit antiikista nykyaikaan (Otava, 1981)

Muita lähteitä:

Koskinen, Riitta: Kartanoita ja porvariskoteja: sisustuksia ja tapakulttuuria 1800-luvun Suomessa (WSOY, 2006)

Niiranen, Timo: Miten ennen asuttiin: vanhat rakennukset ja sisustukset (Otava, 1981)