Yritin etsiä sellaista kirjaa missä olisi opastettu/ohjeistettu että miten timanttituijaa kannattaisi leikata/hoitaa mutta en löytänyt sellaista kirjaa…

Kysytty

Hei,

Yritin etsiä sellaista kirjaa missä olisi opastettu/ohjeistettu että miten timanttituijaa kannattaisi leikata/hoitaa mutta en löytänyt sellaista kirjaa.Osaisitko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiistain Aamulehdessä Pirkanmaan Marttojen puutarhaneuvoja Heidi Ovaska kertoo yleisesti tuijan leikkaamisesta, että tuija sietää hyvin leikkaamista ja leikkaaminen aidaksi kannattaa aloittaa heti istutusta seuraavana vuonna. Aitaa leikataan joka toinen vuosi sivuilta, uutta kasvua jätetään joka leikkauskerralla pari senttiä, yhdellä kerralla leikataan enintään kahden vuoden kasvua. Oksia ei leikata vanhaan vuosikasvuun saakka. Tuija-aidan latvusta typistetään vasta kun aita on kasvanut haluttuun korkeuteen. (Aamulehti, tiistai 19.4.2011)

Luin jostakin, että timanttituija kestää leikkausta vielä paremmin kuin muut tuijat, siinä yhteydessä oli kuva spiraalimuotoon leikatusta
tuijasta. Valitettavasti en saa päähäni lähdettä.

Täällä kirjastossa on paikalla monia kirjoja, joissa on yleisesti ohjeita pensaiden, lyhyesti myös tuijien leikkaamisesta, mutta seikkaperäistä selvitystä timanttituijasta en löytänyt. Johanna Lindholmin Puutarhan puiden ja pensaiden leikkaaminen on tällä hetkellä lainassa pääkirjastosta, joten en pääse tarkistamaan, mitä siinä sanotaan.